Elin på handledarutbildning

I helgen påbörjade jag min utbildning till slöjdklubbshandledare i Sörmland. Jag har läst om slöjdklubben i min utbildning, men kände att det är genom att gå handledarutbildning som jag kommer få den djupa förståelsen för vad det är våra handledare som gått denna utbildningen är extra duktiga i. För bra ledare är de, det har jag sett under alla våra skapande skola projekt som vi anställer handledare i. Jag har också sett det på slöjdklubbar runt om i landet.

Vad är de för utbildning då? Jo, det är en utbildning om 64 timmar inklusive en obligatorisk olycksfallsutbildning för barn på en halvdag. Under utbildningen får en tips på bra slöjd att göra tillsammans med barn och en får prova på olika slöjdtekniker. Men grunden ligger hela tiden i hur vi som slöjdklubbshandledare möter barnen i slöjden, hur vi visar barnen slöjdens fantastiska värld på ett inspirerande och roligt sätt.

Slöjdklubben har en viss rytm, och i denna rytm ingår korgen, ordskattkistan och berättarlyktan. Det skapar en trygghet i det rum som klubben tillsammans bygger upp.

Under detta första tillfälle så gick vi igenom olika täljgrepp och hur en använder en yxa. Vi gjorde varsin insekt i trä som vi målade. Tillsammans gjorde vi även korgen, som ett gemensamhetsprojekt. Botten symboliserar ledaren och den runda formen gemenskapen. Varje barn i klubben får tälja och dekorera en ståndare, alla barn är lika viktiga för att korgen ska hålla ihop vid flätningen, alla barn är lika viktiga och lika mycket värda i klubbem.

Vi i Uppsala planerar för att hålla en utbildning till nästa vinter/vår, håll ögonen öppna! Jag kommer fortsätta blogga om kursen jag går

IMG_4388 Fullt fokus när korgen ska flätasIMG_4395

Så här tjusiga lev korgarna när de var färdiga!
IMG_4402

Det här inlägget postades i Slöjd händer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

