Välkommen Lina!

Lina

Lina Söderberg heter jag, och kommer att vara vikarie för Pea Sjölén fram till slutet av oktober. Jag är verksam som konsthantverkare i metall och arbetar i en liten smedja i Österbybruk.

Jag har en examen från HDK Steneby, där man utbildar metallkonstnärer i offentlig gestaltning. Mitt intresse för järnet väcktes en sommar för många år sedan vid en enkel trampässja, när jag såg den glödande metallen ta form. Spännande med järn är att det har så många språk, det kan vara tungt och vasst eller mjukt böljande, och med det kan man skapa allt från smått till monumentalt. Jag arbetar med både traditionella och experimentella metoder när jag letar efter konstnärliga uttryck i järn, alltifrån smide till svets. Jag tänker att skickligheten ligger i att våga prova annorlunda, och att smeden alltid har haft som tradition att vara nytänkande.

Under sommaren kommer jag att börja leta efter smeder runt om i Uppsala län för att ta reda på vad man behöver som smed. Kan det vara kontakt med andra likasinnade? Ett eget forum eller kanaler ut till publiken? Projektet fokuserar på smedernas egna behov och idéer.

I slutet av juli samordnar jag utställningen Ur Björk i Österbybruk. Den visar hur många olika föremål man kan snida ur en och samma björk och den visas i Liljeforsateljén , Österbybruks herrgård under hela augusti.
Kontakt med mig:

lina.soderberg@upplandsmuseet.se
018-16 91 71
Vi ses!

Det här inlägget postades i Slöjd händer och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

