Ullmarknadens vimplar

Många besökare på marknaden ville veta mer om vimplarna som prydde stallängan och vårt tält. Så här kom de till:

En tidig morgon i maj ringde det på dörren på jobbet. Kvinnan som ringt på hade sett att vi arrangerade växtfärgningskurs och undrade om vi ville ha litet växtfärgade garner. Hon rensade just dödsboet efter sin mamma och ville inte slänga garnerna.
Jag tackade ja – och tänkte att det är bra att ha litet undervisningsmaterial till kursen. Och – plötsligt en morgon stod där ca 10 kg garn, i prydliga nystan med fint textade etiketter. Två- och tretrådigt.  Jag, som hade tänkt mig en kasse med små dockor, blev helt överväldigad och tacksam.
20140819_154751

Och så blev det dags för sommar och ett fantastiskt väder. Så fantastiskt att det var skönt med inomhusaktivitet mellan varven. Stickmaskinen stod tom och jag fick en idé – sticka vimplar till ullmarknaden? Jag såg den långa stallängan framför mig prydd med vimplar i glada färger. Och – då kom idén att använda de växtfärgade garnerna. Färgerna skulle nog passa bra till de gula, röda och grå nyanserna som är på byggnaderna  runt stallängan.
Jag visste att längan är 50 m lång. Sticka, sticka…
20140725_140714

Jodå, att sticka på maskin är verkligen hemslöjd. Tålamod, känsla för garnkvalitet, räkna och klura en hel del. Göra ett stickprov, ja, ni vet. Till slut kom jag igång med olika randningar – kochenille, krapp, lökskal, björk, äppelbark… Alla utom de stenlavsfärgade garnerna fick vara med. Maskineriet klarade inte stenlavsresterna som fanns kvar i garnet. Tvärstopp.

Jag stickade långa remsor som jag sedan filtade i tvättmaskin. Och klippte sedan ut vimplarna och fäste dem på en lina.

Jag hoppas verkligen att du som skänkte garnerna till oss tittar förbi igen. Jag hann inte ens få ditt namn, Hoppas att din mamma skulle varit nöjd med att se vimplarna.
De kommer vi att ha användning för många gånger framöver – tack!
20140815_110241

 

 

Det här inlägget postades i Slöjd händer och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

