Löv 638 – Anita Andersson

Brittsommarlöv

Under höstens hundpromenader beundrade jag lövens fantastiska färger.När jag sen bestämde mig för att vara med och göra ett löv till utställningen blev det ett självklart val att göra asplövet jag plockade den 7/10 2011.

 Teknikerna fick bli de jag, först som anställd hos länshemslöjdskonsulenterna vid Upplandsmuseet och sen som slöjdare, arbetat med de senaste 12 åren; Ryavävning/knytning och Nålbindning.

 Lövramen är klädd med nålbunden ”snövit strumpa” bunden som vantar från Simtuna socken i Uppland, med dubbelt gobelänggarn från Bergå. Lövet är knutet med nockor av ryagarn och dubbelt gobelänggarn på en handvävd botten, vävd i korndräll med gobelänggarn i varp och mattullgarn som inslag från Wålstedts textilverkstad AB i Dala-Floda.

Det här inlägget postades i Slöjd händer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

